به کودکان اسنکهای سالم تر و کوچکتر بمنظور کاهش چاقی پیشنهاد کنید

22 جولای 2019- محققان استرالیایی می گویند اگر به کودکان تنوع کمتری از تنقلات ناسالم ارائه داده و در عوض اسنکهای کم شکر و سالم را برای آنها تهیه کنید، می توانید به جلوگیری از افزایش وزن آنها کمک نمایید.

دانشمندان مؤسسه تحقیقات کودکان و نوجوانان Murdoch در استرالیا از والدین و مدارس خواستند تا مقدار تنقلات، به ویژه اسنکهای مملو از قند را برای کودکان محدود کنند، زیرا ممکن است باعث افزایش نرخ چاقی کودکان شوند. آنها افزودند که ظاهر و بسته بندی اسنک ها تاثیر کمی بر مقدار مصرف این خوراکی ها توسط کودکان داشت.

تنقلات یا اسنکهای کم شکر شامل سبزیجات خام، آجیل، انواع توت ها و پنیر می باشند، در حالی که اسنکهای حاوی مقادیر زیاد قند، شامل شکلات شیری، بیسکویت و کیک ها هستند.

دکتر Jessica Kerr نویسنده ی ارشد این مقاله، گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که توجه بیشتری باید به ارائه ی سایز کوچکتر اسنک و غذا به کودکان شود. به ویژه، باید تنوع و تعداد غذاهای پر انرژی(energy-dense foods) و غذاهای بسته بندی شده، را برای کودکان کاهش داد، مداخلات نباید صرفا در جهت کاهش ظرفیت ظروف غذایی به امید کاهش مصرف اسنک ها و صرفه جویی در مصرف انرژی باشد.

محققان 1،299 کودک 11 تا 12 ساله را بررسی کردند و تأثیر Snacking را بر آنها با والدینشان مقایسه کردند. 1274 مادر و پدر در این بخش شرکت داشتند.

به شرکت کنندگان گفته شد که در طی یک زمان 15 دقیقه ای میان وعده ای که به آنها داده شده بود را مصرف کنند، و در همین زمان یک پرسشنامه ی 20 گزینه ای در مورد سلامت را تکمیل کنند. یک جعبه میان وعده با اقلامی فاشد نشدنی شامل پنیر، بیسکویت، کراکر وmuesli bar (متشکل از جو دوسر بو داده و سیب و کشمش و غیره) و همچنین هلو و شکلات به کودکان و والدین داده شد.

تنوع اقلام، اندازه و تعداد آنها در هر جعبه متفاوت بود و جوانان و والدین آنها بطور جداگانه و همچنین در زمان های مختلف اسنکهای خود را می خوردند.

دکتر Kerr  افزود: میزان مصرف غذا توسط افراد، بستگی به مقدار و تنوع اسنکهای درون جعبه داشت. کودکانی كه در جعبه ی غذایی آنها، اقلام متنوع تری وجود داشت، بطور قابل توجهی از غذاهای پر انرژی تر، بیشتر استفاده كردند و حجم مواد غذایی مصرفی آنها اندکی بیشتر بود. سایز ظرف یا جعبه تاثیر کمی بر میزان مصرف آنها داشت.

نتایج این مطالعه نشان داد که تأثیر  Snacking بر بزرگسالان محدود بود، هرچند دکتر Kerr می گوید شاید این نتیجه با این واقعیت مرتبط باشد که بزرگسالان می دانستند که آنچه آنها می خورند بررسی خواهد شد. نتایج این تحقیق در مجله بین المللی چاقی منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/offer-children-healthier-snacks-in-lower-quantities-to-reduce-obesity,-researchers-say-99265405.html